In dit overzicht vindt u activiteiten van de DoRe-Gemeente (DR) en de Effata parochie (EF).
Wij hebben de traditie elkaar enkele malen per jaar te ontmoeten bij een gezellige lunch in de kerk met een inspirerende lezing.
De lunches beginnen om twaalf uur. Daarna wordt een lezing gegeven. Dit jaar worden de lezingen verzorgd door Dr. Hans Dirk van Hoogstraten.
Hans Dirk van Hoogstraten, het vierde kind in een Nederlands-Hervormd domineesgezin, maakte de slag om de Schelde (1944) bewust mee. Zijn studie theologie en filosofie mondde uit in een proefschrift over Bonhoeffer. Na een korte periode als vrijzinnig predikant werkte hij als Associate Professor Social Ethics (Theologie van het Maatschappelijk Handelen) aan de Radboud Universiteit, aan de Loyola Marymount University in Los Angeles en aan de San Francisco State University’. Hij is vriend van de DoRe gemeente Nijmegen.
Thema: PPR: Persoon – Politiek – Religie
De onderlinge verhouding van de elementen van deze ‘drie-eenheid’ worden nader bekeken en ze worden geïllustreerd aan het leven en werk van Dietrich Bonhoeffer (1906-1945).
Benedictus de Spinoza, Sören Kierkegaard en Dietrich Bonhoeffer – intellectuele en spirituele ‘wonderkinderen’ uit de 17de, de 19de en de 20ste eeuw – bereikten geen van drieën de leeftijd van 43 jaar, maar hun invloed duurt voort. Laatstgenoemde, Bonhoeffer, speelt de hoofdrol tijdens onze bijeenkomsten. De anderen spelen op de achtergrond mee.
Tijdens de drie bijeenkomsten komen successievelijk drie belangrijke aspecten van Bonhoeffers invloed aan de orde: verzet (als Duitser in nazi-Duitsland, onderdaan/overheid), secularisatie (losmaking van ethiek en politiek van de religie) en Bijbelinterpretatie (terug naar Joods denken tijdens Jodenvervolging).
Verzet
In het kader van de PPR: eeuwenlang heeft religie het verzet tegen de overheid onmogelijk gemaakt. Dit was een karaktertrek van het zgn. Constantijnse Tijdperk. De religieuze persoon was per definitie onderdaan. Bonhoeffer werd pas na WO II bekend door de uitgave van zijn brieven uit de gevangenis: ‘Widerstand und Ergebung’, in vertaling uitgegeven als: ‘Verzet en overgave’. Op de tekst hiervan wordt in de volgende bijeenkomst ingegaan. Nu wordt eerst aandacht besteed aan de inspanning die het vergt om van een persoonlijk geloof te komen tot verzet tegen een foute, religieus gelegitimeerde overheid. Dat vereist een ‘politieke theologie’, die uitgroeit tot een ‘economische theologie’. Zeer actueel!